Co to jest żeglarstwo    
    Co daje żeglarstwo  
    Jak zacząć  
    Kurs dwudniowy  
    Opisy statków  
    Skala Beauforta  
    Bezpieczeństwo  
    Stopnie żeglarskie  
    Stopnie instruktorskie  
    Przesądy marynarskie  
    Alfabet Morse'a  
    Flagi  
    Skróty i oznaczenia  
    Piosenki żeglarskie  
    Węzły  
    Samosterowność jachtu  
    Regulacja olinowania  
    Fok czy grot  
    Kotwiczenie  
    Opis żaglówki  
    Wodowanie  
    Sterowanie  
    Człowiek za burtą  
    Po wywrotce  
    Odbijanie i dobijanie  
    Ubiór  
    Kursy względem wiatru  
    Prawo drogi  
    Sygnały  
    Oświetlenie jachtu  
    Przepisy  
    Mapa polskich jezior  
    Dowcipy żeglarskie  
    Kalkulator nitroxowy  
    Słownik  
      pulmonolog.net    
    opony.net  
    myslistwo.com  
    wedkarstwo.net.pl  
    lowiectwo.com.pl  
    alufelgi.net  
    oponyciezarowe.com  
    hippika.pl  
    oponyuzywane.com  
    Czartery jachtów  
 START
Wodowanie

Tylko gdy żagle kat- a powiewają swobodnie na wietrze niczym chorągwie, nasz katamaran pozostaje spokojny. Dlatego istotnym jest, że zawsze kładziemy go na wózku slipowym dziobem do wiatru. Teraz transportujemy naszego kat-a - zawsze ze swobodnymi żaglami i bez parcia wiatru, na plażę.
 
Zanim zepchniemy go do wody, za każdym razem kontrolujemy następujące punkty:
 
• wszystkie kamizelki ratunkowe założone lub umocowane na pomoście?
• jest pagaj?
• korki odpływów kadłuba i wszystkie pokrywy luków zamknięte?
• kto steruje, a kto siedzi przy foku (od tej chwili tylko i wyłącznie sternik decyduje, co dzieje się na i z katamaranem)?
• raz jeszcze do toalety?

Gdy wszystko jest ok. sternik wypycha kat-a do wody, szotmen przytrzymuje go (oczywiście kat-a, nie sternika) za dziób i również wchodzi do wody. Podczas gdy szotmen przytrzymuje kat-a za dziób
(i to tylko tu z przodu, nigdzie indziej), sternik wyciąga z pod kat-a wózek slipowy i zawozi go z powrotem na ląd (nie na sam środek pochylni slipowej - inni też chcą zwodować swoje jachty). To wszystko niestety nie obywa się bez mokrych nóg. Dotyczy to przede wszystkim wyskakiwania przy powrocie. No i teraz staje się jasne, że potrzebne są buty, gdyż mamy wybór: albo stawiamy kat-a albo nasze nogi na kamienistym podłożu.
 
     
        
Copyright 2006 by PPHU Wiktor Zajkiewicz Opony.net