zaglowki

STEROWANIE I "DODAWANIE GAZU

- Przypominamy sobie: kat zatrzymuje się tylko pod wiatr. Szotami i sterem kontrolujemy szybkość naszego kat- a. Kiedy wybieramy szot, żagiel wypełnia się wiatrem i nasz kat zaczyna żeglować. Kiedy luzujemy szot, nasz kat zwalnia. Celem ułatwienia trzymania szota istnieje knaga zaciskowa do której można włożyć szot i obłożyć go. .Aby doprowadzić nasz kat do zatrzymania się musimy tak długo ostrzyć, aż kat dziobem ustawi się do wiatru. Gdy teraz szoty zupełnie wyluzujemy i ster całkowicie wyłożymy na burtę przez odepchnięcie rumpla od siebie (manewr "położenie w dryf"), to nasz kat będzie spokojnie leżał.

- gaz nacisnąć - wybrać szot
- wolniej żeglować - szot wyluzować
- hamować - szoty wyluzować i skierować dziób pod wiatr



Jazdę naszego kat- a możemy bardzo dobrze zredukować (np. przy cumowaniu) w ten sposób, że szotmen hamuje nogami w wodzie. Sterowanie Sternik usiłuje teraz bez spoglądania do tyłu sterować kat-em przy pomocy rurkowego przedłużacza. Możemy to doskonale kontrolować poprzez czubki dziobów i sztag. Tylko tak długo jak kat płynie, jest on sterowny. Kierujemy kat-em tylko przedłużaczem. Unikać sterowania przy pomocy poprzeczki rumpli. Tu dokonamy ważnego odkrycia: dopóki nasz kat posuwa się po wodzie, obydwa stery wykazują skuteczność i nasz kat płynie posłusznie w kierunku, na który sterujemy. Jeśli natomiast nasz kat stoi to możemy z tyłu "kierować" ile nam się żywnie podoba - nic się nie dzieje. Sternik powinien swojemu szotmenowi dać możliwość sterowania. A oprócz tego powinniśmy dla zabawy spróbować całość przeprowadzić w tył. Tak jest gdyż katamarany potrafią płynąć również do tyłu. Może to później przy nieudanym zwrocie być wielce pomocne.