Co to jest żeglarstwo    
    Co daje żeglarstwo  
    Jak zacząć  
    Kurs dwudniowy  
    Opisy statków  
    Skala Beauforta  
    Bezpieczeństwo  
    Stopnie żeglarskie  
    Stopnie instruktorskie  
    Przesądy marynarskie  
    Alfabet Morse'a  
    Flagi  
    Skróty i oznaczenia  
    Piosenki żeglarskie  
    Węzły  
    Samosterowność jachtu  
    Regulacja olinowania  
    Fok czy grot  
    Kotwiczenie  
    Opis żaglówki  
    Wodowanie  
    Sterowanie  
    Człowiek za burtą  
    Po wywrotce  
    Odbijanie i dobijanie  
    Ubiór  
    Kursy względem wiatru  
    Prawo drogi  
    Sygnały  
    Oświetlenie jachtu  
    Przepisy  
    Mapa polskich jezior  
    Dowcipy żeglarskie  
    Kalkulator nitroxowy  
    Słownik  
      pulmonolog.net    
    opony.net  
    myslistwo.com  
    wedkarstwo.net.pl  
    lowiectwo.com.pl  
    alufelgi.net  
    oponyciezarowe.com  
    hippika.pl  
    oponyuzywane.com  
    Czartery jachtów  
 START
STEROWANIE I "DODAWANIE GAZU"

- Przypominamy sobie: kat zatrzymuje się tylko pod wiatr. Szotami i sterem kontrolujemy szybkość naszego kat- a. Kiedy wybieramy szot, żagiel wypełnia się wiatrem i nasz kat zaczyna żeglować. Kiedy luzujemy szot, nasz kat zwalnia. Celem ułatwienia trzymania szota istnieje knaga zaciskowa do której można włożyć szot i obłożyć go. .Aby doprowadzić nasz kat do zatrzymania się musimy tak długo ostrzyć, aż kat dziobem ustawi się do wiatru. Gdy teraz szoty zupełnie wyluzujemy i ster całkowicie wyłożymy na burtę przez odepchnięcie rumpla od siebie (manewr "położenie w dryf"), to nasz kat będzie spokojnie leżał.

- gaz nacisnąć - wybrać szot
- wolniej żeglować - szot wyluzować
- hamować - szoty wyluzować i skierować dziób pod wiatr

Jazdę naszego kat- a możemy bardzo dobrze zredukować (np. przy cumowaniu) w ten sposób, że szotmen hamuje nogami w wodzie. Sterowanie Sternik usiłuje teraz bez spoglądania do tyłu sterować
kat-em przy pomocy rurkowego przedłużacza. Możemy to doskonale kontrolować poprzez czubki dziobów i sztag. Tylko tak długo jak kat płynie, jest on sterowny. Kierujemy kat-em tylko przedłużaczem. Unikać sterowania przy pomocy poprzeczki rumpli. Tu dokonamy ważnego odkrycia: dopóki nasz kat posuwa się po wodzie, obydwa stery wykazują skuteczność i nasz kat płynie posłusznie w kierunku, na który sterujemy. Jeśli natomiast nasz kat stoi to możemy z tyłu "kierować" ile nam się żywnie podoba - nic się nie dzieje. Sternik powinien swojemu szotmenowi dać możliwość sterowania. A oprócz tego powinniśmy dla zabawy spróbować całość przeprowadzić w tył. Tak jest gdyż katamarany potrafią płynąć również do tyłu. Może to później przy nieudanym zwrocie być wielce pomocne.
 
     
        
Copyright 2006 by PPHU Wiktor Zajkiewicz Opony.net