Co to jest żeglarstwo    
    Co daje żeglarstwo  
    Jak zacząć  
    Kurs dwudniowy  
    Opisy statków  
    Skala Beauforta  
    Bezpieczeństwo  
    Stopnie żeglarskie  
    Stopnie instruktorskie  
    Przesądy marynarskie  
    Alfabet Morse'a  
    Flagi  
    Skróty i oznaczenia  
    Piosenki żeglarskie  
    Węzły  
    Samosterowność jachtu  
    Regulacja olinowania  
    Fok czy grot  
    Kotwiczenie  
    Opis żaglówki  
    Wodowanie  
    Sterowanie  
    Człowiek za burtą  
    Po wywrotce  
    Odbijanie i dobijanie  
    Ubiór  
    Kursy względem wiatru  
    Prawo drogi  
    Sygnały  
    Oświetlenie jachtu  
    Przepisy  
    Mapa polskich jezior  
    Dowcipy żeglarskie  
    Kalkulator nitroxowy  
    Słownik  
      pulmonolog.net    
    opony.net  
    myslistwo.com  
    wedkarstwo.net.pl  
    lowiectwo.com.pl  
    alufelgi.net  
    oponyciezarowe.com  
    hippika.pl  
    oponyuzywane.com  
    Czartery jachtów  
 START
Samosterowność jest to ustawienie jachtu na stały kurs względem wiatru. Jeżeli samosteru brak, można wykorzystać do tego żagle. Do ustawienia jachtu na samosterowność można wykorzystać zarówno foka jak i grota. Konkretnie ich szoty lub talie. Liny żagla należy tak poprowadzić, żeby oddziaływały na ster swoim naprężeniem i sprowadzały jacht na ustawiony względem wiatru kurs.
Trzeba powiedzieć że ustawienie jachtu na samosterowność może wymagać wielu godzin eksperymentów i cierpliwości. Przy niektórych jachtach może to być bardzo trudne lub wręcz niemożliwe.

Rysunek powyższy przedstawia zasadę wykorzystywania naprężenia szotów foka do ustawienia słupa na samosterowność. Szot przeciąga rumpel w jedną stronę, w drugą stronę rumpel ciągnięty jest przez linkę gumową. Takie sterowanie sprawdza się przy małym żaglu lub słabym wietrze czyli przy małych naprężeniach na szocie.

Jeżeli siły do wybierania szotów foka są tak duże że wymagane jest stosowanie kabestanu, należy wykorzystywać schemat powyższy.

Wykorzystanie talii grota przedstawione jest wyżej. Do przyczepienia odciągu sterującego sterem należy wybrać pierwszy nieruchomy odcinek talii. Talia nie może być skręcona i powinna pracować b. lekko.
Przy wiatrach pełnych zbliżonych do fordewindu ustawienie jachtu na samosterowność z wykorzystaniem klasycznego ustawienia ożaglowania może sprawiać duże trudności. Skuteczne będą systemy oparte o dodatkowy mały żagiel przedni pracujący wstecznie lub przy fordewindzie żegluga na fokach bliźniaczych.

 
Wykorzystanie małego foka pracującego wstecznie może być jedynym sposobem na uzyskanie samosterowności przy kursach baksztagowych.
 
 
Wykorzystanie foków bliźniaczych to dopiero jest jazda. Foki nie muszą być identyczne.

Porady praktyczne dla chcących ustawić jacht na samosterowność:
 
1. Bądź cierpliwy.
2. Bądź dokładny.
3. Bądź precyzyjny.

Jako gumę najlepiej stosować pasma płaskiej gumy modelarskiej. Przez różną ilość pasemek gumy bardzo precyzyjnie można wyregulować siłę przeciągania steru.
     
        
Copyright 2006 by PPHU Wiktor Zajkiewicz Opony.net