Co to jest żeglarstwo    
    Co daje żeglarstwo  
    Jak zacząć  
    Kurs dwudniowy  
    Opisy statków  
    Skala Beauforta  
    Bezpieczeństwo  
    Stopnie żeglarskie  
    Stopnie instruktorskie  
    Przesądy marynarskie  
    Alfabet Morse'a  
    Flagi  
    Skróty i oznaczenia  
    Piosenki żeglarskie  
    Węzły  
    Samosterowność jachtu  
    Regulacja olinowania  
    Fok czy grot  
    Kotwiczenie  
    Opis żaglówki  
    Wodowanie  
    Sterowanie  
    Człowiek za burtą  
    Po wywrotce  
    Odbijanie i dobijanie  
    Ubiór  
    Kursy względem wiatru  
    Prawo drogi  
    Sygnały  
    Oświetlenie jachtu  
    Przepisy  
    Mapa polskich jezior  
    Dowcipy żeglarskie  
    Kalkulator nitroxowy  
    Słownik  
      pulmonolog.net    
    opony.net  
    myslistwo.com  
    wedkarstwo.net.pl  
    lowiectwo.com.pl  
    alufelgi.net  
    oponyciezarowe.com  
    hippika.pl  
    oponyuzywane.com  
    Czartery jachtów  
 START
Odbijanie

Szotmen ciągle jeszcze przytrzymuje kat-a za dziób pod wiatr. Sternik siada na łódź i przygotowuje ją do odbijania:
• wprowadza płetwy sterowe w pozycję na wpół opuszczoną
• zawiesza talię szota grota
• sprawdza czy rzeczywiście wszystkie szoty i liny są sklarowane
• czy są na pokładzie pagaje i kamizelki lub te ostatnie nałożone
• czy droga do pozycji oczekiwania jest wolna
 
Jeśli sternik jest gotów do odejścia a szotmen przygotowany, przeciąga on koło do siebie katamaran (bez jazdy nie ma sterowności) i włazi od nawietrznej na kat-a (tu uchwyt trapezu stanowi cenną pomoc). Teraz odpadamy od wiatru i w umiarkowanym tempie żeglujemy na pozycję wyczekiwania.
 
Wiatr dopychający (do lądowy)
Ponieważ do żeglowania na wiatr potrzebny jest nam fok, szotmen ma ważne zadanie by natychmiast po wskoczeniu na pokład wybrać foka.
• foka szot wybieraj!
• wózek szotowy na środek i szot grota wybieraj!
Wiatr odpychający (od lądowy)
Szot grota i wózek całkowicie wyluzować. Sternik odpycha przedłużacz od siebie wykładając ster na burtę zaś szotmen pcha kat-a w tył łukiem tak długo na głębszą wodę, aż grot wypełni się wiatrem. Po wejściu szotmena na pokład, odpadamy (przedłużacz przyciągamy do siebie).
• fok odrolować (rozwinąć), szot grota i wózek całkowicie wyluzowane
• szotmen wsiada, sternik odpada
• szot grota i wózek zostają wyluzowane aż do dojścia na
pozycję wyczekiwania
Przy silnym odpychającym wietrze zawsze odbijać od brzegu przez dryfowanie dziobem! Przy silnym wietrze nasz kat już łukować nie zdoła, bo silny wiatr odpycha kadłuby. Teraz możliwe jest już tylko odbijanie przez "dryfowanie dziobem"
 
Dobijanie

W powolnym tempie żeglujemy z powrotem do plaży. Tam kończymy nasz manewr przybijania zawsze wystrzeliwując się pod wiatr, przy czym szotmen nogami w wodzie hamuje tempo, po stanięciu łódki skacze do wody i przytrzymuje kat-a za dziób. Sternik przyprowadza wózek slipowy.
Wiatr dopychający
Idziemy ze zrolowanym fokiem, wyluzowanym szotem i wózkiem, przy "hamowanej" jeździe do miejsca postoju. Przed brzegiem, w wodzie mniej więcej do kolan - żeglujemy rozpędem a szotmen (hamulcowy) skacze do wody. Udaje się to jednak tylko przy lekkim wietrze! Przy umiarkowanym lub silnym wietrze dopychającym dobijać przez dryfowanie dziobem.
Wiatr odpychający
• odbijać bez foka, dobijać z fokiem
• przy silnym wietrze odbijać tylko przez dryfowanie dziobem
Wiatr dopychający
• odbijać z fokiem, bez foka dobijać
• przy silnym wietrze dobijać tylko przez dryfowanie dziobem
 
     
        
Copyright 2006 by PPHU Wiktor Zajkiewicz Opony.net