Co to jest żeglarstwo    
    Co daje żeglarstwo  
    Jak zacząć  
    Kurs dwudniowy  
    Opisy statków  
    Skala Beauforta  
    Bezpieczeństwo  
    Stopnie żeglarskie  
    Stopnie instruktorskie  
    Przesądy marynarskie  
    Alfabet Morse'a  
    Flagi  
    Skróty i oznaczenia  
    Piosenki żeglarskie  
    Węzły  
    Samosterowność jachtu  
    Regulacja olinowania  
    Fok czy grot  
    Kotwiczenie  
    Opis żaglówki  
    Wodowanie  
    Sterowanie  
    Człowiek za burtą  
    Po wywrotce  
    Odbijanie i dobijanie  
    Ubiór  
    Kursy względem wiatru  
    Prawo drogi  
    Sygnały  
    Oświetlenie jachtu  
    Przepisy  
    Mapa polskich jezior  
    Dowcipy żeglarskie  
    Kalkulator nitroxowy  
    Słownik  
      marcinromanski.com    
    opony.net  
    myslistwo.com  
    wedkarstwo.net.pl  
    lowiectwo.com.pl  
    alufelgi.net  
    oponyciezarowe.com  
    hippika.pl  
    oponyuzywane.pl  
    Czartery jachtów  
 START
Kursy wolne

Usiądź po nawietrznej i koryguj ustawienie grota. Wiatr wieje prosto w burtę, pod kątem 90º do diametralnej. Trzymaj przedłużacz jak sztylet. Wybierz jakiś cel na kursie i żegluj w jego kierunku, jak najmniej ruszając sterem. Wybierz fok i zrównoważ jacht. Przy słabym wietrze usiądź po zawietrznej. Wyluzuj grot, aż zacznie łopotać, a następnie wybierz tylko tyle, by przestał. Jeżeli używasz wskaźników na foku, powinny one po obu stronach żagla wskazywać na rufę. Płetwa mieczowa podniesiona jest mniej więcej do połowy, aby zmniejszyć opór wody. Możesz to zrobić, gdyż w półwietrze dryf jest niewielki. Jeżeli płyniesz prosto, ogranicz jego ruchy do minimum. Gdy chcesz odpadać, luzuj grot. Możesz się odprężyć, ale pamiętaj o utrzymaniu jachtu w równowadze. Jeżeli potrzeba, przesuń się w kierunku rufy. Aby zapobiec przechyłowi, siadaj przy wietrze umiarkowanym i silnym po nawietrznej, a przy słabym po zawietrznej. Stale koryguj jego ustawienie. Luzuj, aż zacznie łopotać i wybieraj tylko tyle, aby przestał. W kursie baksztag dryf jest niewielki, ponieś więc ¾ płetwy mieczowej. Jeżeli masz miecz szybrowy, nie podnoś go powyżej bomu, bo uniemożliwi ci wykonanie ruchu. Odpadając z półwiatru do baksztagu luzuj grot, wypychając bom ręką, jeżeli to konieczne. Jacht płynie bejdewindem, wiatr wieje pod kątem 50º-70º od dziobu. Skoncentruj się na sterowaniu i pracy grotem. Balastuj i sprawdzaj, czy nie ma przeszkód na kursie. Uważaj na wskaźniki na foku i koryguj jego ustawienie. Kierunek i siła wiatru stale się zmieniają, więc koryguj ustawienie grota. Uważaj, aby nie był nadmiernie wybrany. Gdyż jacht zwolni i zwiększy się przechył. Ruchy sterem ogranicz do minimum. Zwróć uwagę, że opuszczone jest 2/3 płetwy mieczowej.

Zwrot na wiatr

Zrównoważcie jacht i ustawcie żagle tak, aby uzyskać maksymalną prędkość. Sternik uprzedza załoganta o zwrocie, mówiąc „Przygotować się”. Załogant sprawdza, czy po zwrocie nie będzie przeszkód na kursie i odpowiada: „Gotów”. Gdy sternik powie: „Zwrot” i wychyli rumpel na zawietrzną, załogant luzuje fok. Na tym etapie sternik musi odwrócić się w kierunku dziobu i przełożyć przedłużacz oraz szot dopiero, gdy jacht minie linę wiatru. Grot pracuje, dopóki nie zacznie łopotać, natomiast fok jest luzowany, aby jacht łatwiej ostrzył. Wyluzuj fok i bądź gotowy do zmiany burty. Weź do ręki drugi szot, lecz nie wybieraj go. Przy zwrocie płetwa mieczowa jest opuszczona do połowy. Przedłużaczem wychyl rumpel o około 30º od diametralnej. Trzymaj go w tym położeniu aż do zakończenia zwrotu. Powiedz: „Zwrot”, aby uprzedzić załoganta, że wychylasz ster. Musisz odwrócić się w kierunku dziobu i być gotowy, z nogą opartą na środku kokpitu, do zmiany burty, gdy tylko bom zacznie przechodzić na drugą stronę. Wchodzą na nowy kurs, sternik przekłada rumpel i szot z ręki do ręki. Załogant wybiera fok i balansuje. Gdy żagle zaczynają pracować, załogant musi być gotowy do balastowania. Sternik nie przekłada rumpla, dopóki jacht nie wejdzie na nowy kurs. Gdy jacht zaczyna odpadać, sternik siada po zawietrznej. Załogant balansuje i wybiera fok. Gdy jacht mija linię wiatru, sternik trzyma rumpel wychylony i zmienia hals. Załogant czeka, aż fok przejdzie na drugą stronę i wybiera przeciwny szot. Halsowanie to żeglowanie do celu znajdującego się w linii wiatru lub powyżej kursu jachtu. Przy każdej zmianie kursu należy wykonać zwrot przez sztag. Gdy jacht mija linię wiatru, sternik i załogant muszą być przygotowani do żeglowania nowym kursem, balastując i pracując żaglami. Usiądź tak, abyś mógł balastować i patrząc na wskaźniki na foku, odpowiednio go wybierz. Zrób to jak najszybciej, gdyż ma to wpływ na pracę grota. Dopiero po wejściu na nowy kurs przełóż ręce na szocie i rumplu. Nie zmieniaj ustawienia płetwy mieczowej podczas zwrotu. Gdy jacht wejdzie na nowy kurs, ruchy sterem ogranicz do minimum, aby nie powiększać dryfu. Po zmianie halsu sternik powinien wybrać grot tak, aby przestał łopotać.

Na wiatr

Półwiatr jest najlepszym punktem wyjścia do żeglowania na wiatr, będzie to więc pierwszy etap całego manewru. Gdy ostrzysz, wybieraj grot tak, aby nie łopotał. Po wybraniu foka ustaw płetwę mieczową i bądź gotów do balastowania. Gdy ostrzysz, fok zacznie łopotać. Wybierz go. Jacht żegluje na wiatr, gdy ustawiony jest pod kątem 60-70º do wiatru, czyli w kursie bejdewind. Cały czas ostrząc, odpowiednio wybieraj grot. Wybierz go mocno, aby nie łopotał. Żagiel musi być maksymalnie spłaszczony. Gdy jacht ostrzy balastuj, aby był jak najmniej przechylony. Dzięki temu będzie szybciej płynął. Ruchy sterem muszą być minimalne. Ostrzenie powinno odbywać się po łagodnym łuku. Gdy jacht płynie ostrzej do wiatru i bardziej się przechyla, płetwa mieczowa musi być opuszczona, a załogant wychyla się poza burtę. Niezależnie od powodu zatrzymania jachtu musicie go zrównoważyć. Aby zapobiec nadmiernemu przechyłowi, opuśćcie 1/3 płetwy mieczowej. Pozostańcie czujni. Ponieważ fok wybrany jest po nawietrznej, jacht odpada. Przeciwdziała temu ster. Wyluzuj grot, aż całkiem przestanie pracować, lecz nie pozwól mu niepotrzebnie łopotać. Wychyl rumpel na zawietrzna i tak pozostaw. Jeżeli masz zajęte ręce, możesz przytrzymać rumpel nogą lub przywiązać go. Podstawą tego manewru jest przeciwstawna praca foka i steru. Fok powoduje odpadanie jachtu, lecz ster kieruje go z powrotem do wiatru. Jacht powoli dryfuje z wiatrem, ale cały czas jest pod kontrolą. Jeżeli możesz wybierać, to stawaj w dryfie prawego halsu, aby mieć prawo drogi.
 
     
        
Copyright 2006 by PPHU Wiktor Zajkiewicz Opony.net