Co to jest żeglarstwo    
    Co daje żeglarstwo  
    Jak zacząć  
    Kurs dwudniowy  
    Opisy statków  
    Skala Beauforta  
    Bezpieczeństwo  
    Stopnie żeglarskie  
    Stopnie instruktorskie  
    Przesądy marynarskie  
    Alfabet Morse'a  
    Flagi  
    Skróty i oznaczenia  
    Piosenki żeglarskie  
    Węzły  
    Samosterowność jachtu  
    Regulacja olinowania  
    Fok czy grot  
    Kotwiczenie  
    Opis żaglówki  
    Wodowanie  
    Sterowanie  
    Człowiek za burtą  
    Po wywrotce  
    Odbijanie i dobijanie  
    Ubiór  
    Kursy względem wiatru  
    Prawo drogi  
    Sygnały  
    Oświetlenie jachtu  
    Przepisy  
    Mapa polskich jezior  
    Dowcipy żeglarskie  
    Kalkulator nitroxowy  
    Słownik  
      pulmonolog.net    
    opony.net  
    myslistwo.com  
    wedkarstwo.net.pl  
    lowiectwo.com.pl  
    alufelgi.net  
    oponyciezarowe.com  
    hippika.pl  
    oponyuzywane.com  
    Czartery jachtów  
 START
CZŁOWIEK ZA BURTĄ

Powodem wypadnięcia za burtę może być zerwany trapez, fala lub nieostrożny ruch - i zdarza się to zawsze w najmniej odpowiednim momencie a delikwent z przerażenia puszcza wszystko co łączy go z katamaranem. Sytuację taką możemy przećwiczyć z bojką, którą nagle wrzucamy do wody. Katamaran zatrzymuje się wyłącznie pod wiatr. A to oznacza, że bezpośrednio po wrzuceniu bojki do wody wszystkie szoty całkowicie luzujemy, aż kat zatrzyma się. Przede wszystkim wypatrujemy głowy pływającego

• Natychmiast wyluzować szoty i zatrzymać się.
• Wypatrywać głowy pływającego.
• Zachowując zimną krew, zastanowić się nad następnym
poczynaniem, to może twojemu przyjacielowi uratować życie!

Często zdarza się, że po wypadnięciu za burtę jednego z żeglarzy kat wywraca się i szybko dryfuje w stronę zawietrzną. I teraz przypomnijmy sobie, co słyszeliśmy odnośnie wywrotki. Jeśli stwierdzimy, że pływający już nie dotrze do wywróconego kat-a bardzo szybko znoszonego, to natychmiast dokonujemy całkowitej wywrotki katamaranu. Pamiętajmy, że o wiele większe ryzyko stanowi samotne żeglowanie katamaranem niż w grupie, czy we dwa katamarany. Zatem jeżeli wyruszamy tylko jedną łodzią przy silnym wietrze, obydwaj żeglarze muszą być bardzo doświadczeni. Teraz nasz kat leży i spostrzegamy głowę naszego artysty trapezowego wynurzającą się kilkakrotnie po nawietrznej z pomiędzy grzebieni fal. Zwijamy foka i próbujemy powoli halsować na wiatr w jego kierunku. Inaczej rzecz się ma, gdy ktoś wypadł w stronę zawietrzną w stosunku do nas. Przy słabym wietrze (do ok. 40 B) nie ma z tym problemów.
 
Należy:

• odpadać na półwietrze z wyluzowanym wózkiem i
szotami, halsować z wiatrem
• z półwiatrem i kontrolowaną jazdą wracać do "człowieka" (bojki)
• przy bojce wyluzować szoty i "człowieka" wybrać na pokład.
 
Jeżeli wiatr jest tak silny, że halsowanie z połową załogi stanowi ryzyko, radą jest tylko "dryfowanie dziobem" w stronę zawietrzną.
 
Przy silnym wietrze ten sposób postępowania nie jest możliwy, bo 2-osobowy kat mający na pokładzie tylko jedną osobę bardzo trudno skierować na zawietrzną bez wywrotki, wymaga to niebywałego doświadczenia. Ryzykowanie halsowania przy silnym wietrze może doprowadzić do wywrotki i nasz pływak nigdy nie będzie w stanie powrócić na łódkę. Nigdy nie brać pływającego pomiędzy dwa kadłuby, podczas fali działają jak młoty! Tak długo dryfujemy dziobem na zawietrzną, aż nasz pływak znajdzie się po nawietrznej i wtedy do niego halsujemy. Ewentualnie przygotować fał grota jako linę ratunkową. W normalnych warunkach manewr "człowiek za burtą" nie jest problemem, ale w takich właśnie warunkach rzadko ktoś wypada za burtę. W razie zmycia kogoś za burtę panuje zazwyczaj znacznie większy wiatr i manewr jest o wiele trudniejszy. Taki "serio" wypadek powinniśmy przećwiczyć pod nadzorem.
 
     
        
Copyright 2006 by PPHU Wiktor Zajkiewicz Opony.net